USA road trip 2017 (západ)

Poznámka: článek byl psán na mobilu přímo v USA. Spisovně to není schválně.

Odkaz na video: https://www.youtube.com/watch?v=Tl2oSkpJFGY

8.9

Po 13ti hodinach letu jsme ciste dosedli na letiste v Oaklandu. Nás let provázela letecká společnost Level Airlines. Let byl skvělý, jelikož letadlo bylo poloprázdné a tak se dalo krásně natáhnout a cestu prospat. Jednalo se o nízkonákladovou společnost, tudíž to bylo bez jídla - řízky to jistí. Nez jsme se dostali pres vsechny ruzny kontroly,tak to zabralo asi hodinu a potom uz nas cekalo si vyzvednout auto a vyrazit na prvni navstevu Walmartu. Nakoupili jsme si tam kempovaci veci, spacaky,stan, matrace atd. A vydali se na cestu autem asi 4hodiny k mestecku San Simeon. Meli jsme na mape vyhlidnuty kemp, ale nic rezervovanyho. Prijeli jsme tam asi neco kolem pulnoci a byla tam cedule, ze kemp je plny, ale vjeli jsme tam i tak. Kemp plny tedy nebyl a postavili jsme si stan a sli jsme spat. V noci se mi moc nedarilo usnout jelikoz kolem naseho stanu chodil myval (jak jsme se dozvedeli druhy den rano - ja v noci slysela jen zvuky a chozeni kolem).

9.9

Vstávání bylo celkem snadné. Díky časovému posunu se nám podařilo vstát všem už brzy ráno. Udelali si snidani a jeli jsme za mesto San Simeon na Elephant Seals - Rypouse slonni. Kemp stal asi 200kc/osobu (jednalo se o náš cenově nejdražší kemp co jsme po cestě v USA zažili). Nejdriv jsme dojeli na jednu vyhlidku a plaz byla prazdna a po rypousich ani stopa,tak jsem byla zklamana, ale jeli jsme jeste trosku dal na sever, kde už z dálky mi bylo jasné, že je tohle to správné místo, protože tam byly všide cedule. Opravdu tam rypouši byli.

Dokonce jsme videli v dalce i velrybu a kousek od pobrezi delfiny. Takze super. Pak uz jsme se vydali smer Los Angeles. Cestou jsme se opet stavili ve Walmartu na nejaky mensi nakup. Ještě před vjezdem do LA jsem chtěla vidět dvě místa a to Santa Barbaru a její vyhlášenou pláž z mých oblíbených seriálů a také Malibu aneb domy na plazi, kde pochazi dum z Dva a pul chlapa.

Tam jsme si na plazi uvarili spagety na nasem varici a uz jsme jeli do Los Angeles. Jen cesta po Los Angeles do hotelu zabrala celkem dost. Ubytovali jsme se a hned se jelo na plaz Santa Monica, kde je dalsi proflaknuta vec a to ,,matejska,, na mole. Opět známé z Amerických filmů. A pak se frčelo na letiste pro Stepana, ktery mel za sebou dost narocnou cestu. Jelikoz mu Air Berlin zrusila let z Duseldorfu do LA, tak musel absolvovat jinou cestu jeste pres Londyn,Seatlle a pak az do LA. Hotel jsme meli rezervovany dopredu a vyslel asi cca na 2500kc s tim,ze byl pro 4 osoby, ale spali jsme tam v 5ti. Hotely v městech doporučuji rezervovat hodně dopředu (oproti kempům, který nejsou potřeba rezervovat).

10.9

Noc byla super a rano nás sluníčko probudilo docela dost brzy. Zajeli jsme na snidani do mekáče - ano i když Mekáč v Čechách nevyhledávám, tak toto byla jedna z nejlevnejších variant jak se najíst. No ty jejich snídaně byly teda pěkně hnusný a po téhle zkušenosti jsme do Mekáče na snídani už nešli. Potom uz nase cesta smerovala k plazi Venice Beach.

Prosli jsme se tam, koukali na surfare a dosli jsme az na Muscle beach, ktera je vyhlasena posilovacyma strojema venku na plazi. Taky je tam moznost si zahrat zdarma squash, volejbal, tenis, basket. To by se mi taky libilo. Po prohlidce plazi jsme prejeli do luxusni ctvrti Bevery Hills, kde to byla sama luxusni vila. Zaparkovali jsme tam auto, tam naštěstí nechtěli a ani se nedalo platit za parkování. Dosli jsme pak pesky na Griffith Observator, kde byl vyhled na napis Hollywood. Ale bylo tak neskutecne vedro, ze se tam nedalo vydrzet moc dlouho. Nápis byl ještě docela daleko. Existuje jiná vyhlídka, kam se dá dojet autem a nápis je blíž, ale tam už jsme nejeli (i když já bych klidně jela, ostatním se už moc nechtělo). Posledni nasi zastavkou v LA byl chodnik slavy. Zaparkovali jsme kousek od začátku chodníku u jednoho supermarketu. Ja se vyfotila s hvezdou jak jinak nez Michael Jackson a pak jsme uz smerovali pryc z LA.

A cekala nas dlouha cesta do Arizony do kempu u vesnice Sedona. Jeli jsme asi 7 hodin, dojeli jsme neco kolem 22hod vecer, postavili stan, uvarili si veceri a sli jsme spat. Někdo to jezdí až ke Grand Canyonu nejkratší cestou přes LV, ale jelikož my měli Las Vegas v plánu jiný den a nechtělo se nám jezdit stejnou cestou, tak jsme volili cestu pres Phoenix se zastávkou a spánkem. Jelikož jet to přes noc, jak nám bylo doporučováno až ke Grand Canyonu by bylo hodně náročné, i když jsme byli 4 řidiči.

11.9

Rano se kolem naseho stanu prochazely srnky a my u toho snidali. Kemp jsme neplatili, nebot nebylo komu a ani kam hodit penize. Po snidani jsme vyrazili na prvni turu do Sedony. Sli jsme asi 7km trek na Devil Bridge (coz byla takova mensi pravcicka brana).

Byla to takova pěkná zastávka. Určitě jí doporučuju, pokud by někdo jel stejnou trasu jako my. Bylo to relativně kousek od kempu. Meli tam vsude cedule No drone zone. Ale pri ceste po silnici jsme si zastavili a drona pustili. Smerovali jsme k vesnici Page k jezeru Lake Powell. Nakoupili jsme si veceri opet ve Walmartu a pak se presunuli k jezeru, kde jsme postavili stan hned u jezera a koupali se. Byla to paráda. Než jsme do USA vůbec jeli, tak jsem zvažovala jestli vůbec toto místo zařadím do našeho plánu, protoze mě to z google fotek zas tolik nezaujalo, ale fakt skvělý. Hlavně i ta možnost se vykopat po ránu a večer. To jsem ještě netušila, že za celý náš pobyt uvidím sprchu jen 4x. A to v LA, LV, v kempu v Monument Valley a v Yosemitu. Zní to šíleně, ale ani to moc nevadilo. V umyvadle se opláchnou ty nejdůležitější věci, vlasy mi stačili umývat až v zmíněných sprchách. I když vlastně jsem si myla vlasy i u jezera a to tím způsobem, ze mi sprchu dělal Štěpán. Chodil čepovat vodu do barelu do jezera a lil mi jí na hlavu. Vecer jsme pozorovali hvezdy, takhle moc vyrazny hvezdy jsem snad v zivote nevidela. Bylo to super.

12.9

Rano byl budik na 5:50 a cekali jsme ve stanu na vychod slunce. Je super to pozorovat ze spacaku s vyhledem na jezero a cekat na vychod.

Potom jsme vyrazili do Antelope Canyonu - lower (tam se da jit bez rezervace a chteli jsme tam byt pred otvirackou, protoze to funguje kdo driv prijde,tak ten jde). Ocekavali jsme cenu asi 26dolaru/osobu, ale nakonec to stalo 33dolaru, coz je tedy dost, ale stoji to za to. Mozna tech 26dolaru to stojí pri online rezervaci, to nevim. Indiani na turistech vydelavaji no. Jediny co byla skoda, ze nas poslali na prohlidku hned a tim padem tam tolik nedopadaly paprsky slunce do toho kanonu. Ale i tak tam nastesti byly videt dobre oranzovy skaly. Byli jsme tam tak 45minut s čínskýma turistama - to je fakt zážitek.

Potom jsme se presunuli k Horseshoe Band, kde tedy byl hroznej naval cinskej turistu - opět. Tady vse bylo zdarma. Podivali jsme se a nafotili si to, ale bylo tak ukrutny vedro, ze jsme se vydali zpet ke stanu k jezeru a koupali se tam asi 4 hodky. Po koupani nasledoval dalsi trip a to ke Grand Canyonu. Rozhodli jsme se, ze pojedeme na North Rim Grand Canyon, jelikoz na tom druhym bude o dost vic turistu, jezdi tam i shuttle bus a tak se chceme vyhnout cinanum. Z Lake Powellu jsme tam jeli asi neco pres 2,5hodiny. Jeli jsme tam na zapad slunce. Cestou jsme videli divoky stado bizonu. Grand Canyon byl vazne paradni, na fotkach to nevypada tak obri, ale je to vazne tak obrovsky, ze si to clovek ani nesokaze predstavit.

Po zapadu slunce jsme si rekli, ze si udelame veceri s vyhledem na Grand Canyon, tak opět přisel na radu náš varic a klasika spagety s omackou. Zpatky se jelo uz po tme a na silnici jsme potkali malou srnecku. U jezera jsme ztrávili dvě noci. Jinak vjezd k jezeru byl mozny na Annual Pass (který jsme si tam zakoupili přímo u vjezdu za 80dolaru, nepodepsali jsme si ho ani jednou pro to,aby se dal pak ještě výhodněji po návratu prodat. Nikde po nás podpis nekontrolovali, je to asi o štěstí a kdyby kontrolovali, tak ho podepíšeme před nima, ale pouze jen do jedné kolonky). Noc pro stan stala 14dolaru, druhou noc jsme neplatili, protože při odjezdu jsme řekli, že odjíždíme a večer v budce už nikdo nebyl. Ale 14 dolarů mezi 5 lidí je v pohodě.

13.9.

Rano potom co jsme zklidli stan do auta,tak se jelo navstivit prehradu,ktera se jmenuje Glen Canyon a vlastne je hned u toho jezera. Je skoro totožná jako vyhlášená přehrada u Las Vegas a to HooverDam, tak tam jsme díky této už potom ani nejeli. Pak se vyrazilo smer Monument Valley.

Jeli jsme asi 2,5hodiny a vstup stal pro jedno auto (4lidi) 20 dolaru, tak si Klara musela lehnout nam pod nohy a prikryli jsme ji rucnikem, aby nebylo videt, ze nas je v aute 5. Meli jsme vyhlidnuty kemp View Campground (mají tady fajn sprchy a zachody a také se tam daji dobít baterky), ktery je vlastne primo pred tema Monumentama. Pro stany uz nemeli misto, ale nastesti jsme si mohli postavit stan na miste, kde parkujou karavany. Pravidlo je takové, že pokaždé se něco snad najde. Chce to jen se nenechat odbít. Noc stala pro auto 42 dolaru. Coz je celkem dost, ale tady jina moznost ani nebyla. Stan jsme nestaveli a rovnou jsme jeli autem na okruzni jizdu monumentama. Bylo to vazne super, nataceli jsme i dronem, i kdyz byly cedule No drone zone. Ten okruh nam zabral asi cca 2 hodiny. Po navratu jsme cekali na zapad slunce, ale prisel destovy mrak za ktery jsme byli celkem radi, protoze bylo neskutecny vedro. Ale destovej mrak sebou prinesl silnej vitr a nebyli jsme skoro schopni postavit stan. Museli jsme dovnitr do stanu dat obri sutry po obvodu,aby nam stan neodlitnul. Po zapadu jsme si sli sednout na caj do restaurace a pak se slo spat.

14.9.

Rano probehla snidane s vyhledem na Monument Valley a pote uz jsme vyrazili pryc. Nas cil byly dva parky Arches Park a Canyonlands. Cesta trvala neco kolem 2,5hodin. Cestou jsme ani moc nestaveli, jen u jednoho jezera a na obed. Koupili jsme si v supermarketu kureci kousky asi za 8 dolaru pro 4 lidi. Kdyz jsme prijeli do mesta Moab,ktery spojuje Arches Park a Canyonlands, tak nas zastihla brutalni destova boure s dost hustyma bleskama. Tak jsme dojeli do jednoho kempu, kde nam rekli, ze maji plno, ale dali nam prospekt, kde byl kemp a tam by melo byt volno. V desti jsme tam zajeli, volno sice meli, ale cenu nam rekli 51dolaru za stan. To se nam nelibilo, tak jsme sli do mekace na wifi. Pri prohledávání google mapama se mi ukázal na mapě kemp: Horsethief Campground. Bylo to sice trošku dál a nebylo to u toho městečka, ale zas to bylo kousíček od Canyonlandu. Kdyz prestalo prset,tak jsme vyrazili do Arches Parku, navstivili jsme tam: Balanced Rock,Double Arch a z dalky jsme videli Windows Trailhead, ale uz se na nas zas ritila bourka z dost peknyma bleskama, tak jsme toho uz bohuzel moc nestihli.

Zajeli jsme do supermarketu a mezitim dest prestal a rychle jsme vyrazili do toho kempu, aby jsme zjistili jestli maji vubec volno a hlavne, aby jsme nestaveli zas stan za tmy. Volno meli, nebyla tam ani recepce, ale jen kaslik kam se hazeli penize za noc, my tam nehodili nic. Pekne foukal vitr a byla zima. Jidlo jsme tim padem museli varit na zachode. A pak jsme se uz presunuli do stanu a chystali se jit v tom brutalnim vetru spat. Kazdy z parku je tak na jedno odpoledne,kdyz neni moc casu. Vyhodou je, ze se ke kazdymu mistu da dojet autem a od parkoviste je to par kroku.

15.9.

Rano nastesti bylo slunicko a tak jsme se vydali do Canyonlands. Jako prvni jsme si zvolili navstevu Mesa Arch, byl to asi kilometr chuze, pak jsme popojeli autem ke Canyon Green river overlook, coz byl jen takovy vyhled na kanon, kterym protekala reka a jako posledni v tom parku jsme si zvolili 170milionu starej krater.

Tam jsme se trosku prosli a pak jsme se uz vydali asi na 4,5 hodinovou cestu do Bryce Canyonu. Jeste musim zminit ze tuto noc jsme v kempu neplatili. Cestou jsme se zastavili ve meste Green River a zasli jsme do uplne typickyho americkyho podniku, kde jsme si dali burger a pak pokracovali dal v ceste. Ke kempu: Sunset Campground jsme dorazili neco kolem pul 6 a meli jsme docela stesti, protoze bylo v celym kempu posledni volne misto. Akorat co jsme zjistili,tak tu zas nebyla sprcha. Sprcha je ve vedlejsim kempu North Campground. Tak uz jsme treti noc bez sprch. Nevadi, v umyvadle se da vzdycky umejt. Spis co bylo horsi,tak to, ze byla fakt docela zima a na tu jsme nebyli pripraveni. Oblikli jsme si na sebe vse co to slo a jeli jsme autem na view pointy kolem Bryce Canyonu. Fakt nadhera. Pak jsme si uvarili testoviny a zachumlali se do spacaku a sli jsme spat jelikoz nas cekala chladna noc. Byl asi 1stupen.

16.9.

Rano bylo dost krusne, byla neskutecna zima a nam se nechtelo moc ze spacaku. Noc stala na stan 20 dolaru. Nakonec jsme vylezli, dali snidani, ohrali se na zachode a pote jsme vyrazili na takovou prochazku Bryce Canyonem, mel ten okruh asi 5km a byl to fakt pekny, ty utvary jsou neskutecny. Pak nas cekal prejezd asi 2hodinovej do narodniho parku Zion.

Opet jsme nemeli zadnej kemp zamluvenej a v tom Zion parku jsou asi dva. Projeli jsme zacatek toho parku, vypadal zas uplne jinak nez ty predchozi. Prvni kemp hlasil Full a druhej to mel taky napsanej, ale vsimli jsme si,ze to tam maji napsany trvale. Tak jsme tam vjeli a volno meli. Noc stala taky 20 dolaru. Zajimavy je, ze je vsude hrozne moc duchodcu a spej i ve stanu. Postavili jsme si nase sidlo a vyrazili jsme na soutesku the Narrow. Jen do parku se neda jet autem, ale shuttle busem,ktery jezdi primo od nase kempu ( kemp se jmenoval The Watchman campground). Byla to posledni zastavka a jelo se asi pul hodiny. Blby, ze jsme tam prijeli uz pozdeji odpoledne a do toho kanonu nesvitilo uz slunicko, takze se nam moc brodit rekou nechtelo, hlavne i z toho duvodu,ze jsme nemeli nahradni boty a do rana by neuschli. Takze doporucuju bud si tam zapujcit boty nebo si privest aspon neoprenovy ponozky nebo boty do vody. Dalsi nasi zastavkou byly vodopady low pools, dosli jsme k nim peknou prochazkou, ale bohuzel bylo malo vody a tak vodopad nebyl téměř zadnej. Vratili jsme se busem ke stanu a udelali si veceri, chvili posedeli a sli jsme spat.

17.9

Rano celkem dost foukalo a vstavali jsme hodne brzy (jeste za tmy), jelikoz jsme vyrazeli na trip na Angels Landing a vsude doporucujou brzy rano, aby tam nebylo velky vedro a moc lidi. Jeli jsme asi v pul 8 autobusem a uz byl narvanej. Cesta na Angels Landing byla zajimava, prvni polovina jen po chodniku, ale druha byla pomoci retezu (takova ferrata bez jisteni), musim rict,ze mistama tam byly chvile, kdy jsem se celkem bala, kdyz jsme videla z obou mych stran obri sraz dolu a jeste lidi proudici nahoru a dolu, kterym se clovek musi vyhybat. Pisou,ze je to asi na 4-5 hodin, my to dali tam a zpet tak za 2-3hodky, ten vyhled za to stal. Doporucuju se tam vyskrabat.

No a po tomhle treku nasledovala cesta do Las Vegas. Asi po dvou hodinach jsme dorazili k nasemu hotelu Circus Circus, tady nastalo trosku zklamani a to z podoby financi (jelikoz na netu psali,ze to stoji asi 220kc na osobu/noc,tak na miste mas vyvedli z omylu a byl to pouze jen nejaky depozit a celkove to vyslo asi na 700kc/noc), ale zase musim zduraznit, ze to za to stoji. Pokoj luxus - i kdyz kdyby jsme vedeli, ze jejich dvouluzak znamena to, ze tam jsou dve manzelske postele a tim padem by jsme se vyspali vsichni na jednom pokoji a nemuseli mit tri pokoje (takze pokud chce nekdo usetrit,tak vzit jen jeden pokoj). Kazdopadne hotel dost zajimavej, kdy vam hotelem projizdi horska draha a je v dolni casti hotelu obri kasino a taky super, ze tedy v cene ubytovani byl aquapark, takze tam se clovek muze trosku vyradit na toboganech. Po ubytku jsme tedy sli do aquaparku asi na dve hodiny a pak jsme vyrazili do mesta. Jako prvni jsme navstivili obchod Dress for less (doporucju,kdo si chce koupit levny znackovy obleceni a doplnky) a pak uz se nase cesta vydala ulici Strip, ktera mela neco kolem 9km, je tam k videni pariz, benatky, atheny, verona, londyn, new york, egypt a asi i dalsi zeme. My jsme to zakoncili u New Yorku, kde je obri horska draha - DOPORUCUJU. Urcite na ni bezte,supet zazitek a urcite si sednete do prvni rady i kdyby jste si meli chvili pockat,protoze to za to stoji. Hlavne uvidie Vegas z vrchu. Cena jedny jizdy je 15dolaru. Po horske draze jsme se Stepanem ,,sprintovali,, zpet do Dress for less (maji otevreno do 1 rano) a Stepan si udelal mensi nakup a pak cely unaveny jsme sli spat. Jinak Vegas me docela prekvapil,myslela jsem si,ze to bude desnej kyc, on to byl, ale stylove. Pres den to nema smysl, ale v noci parada.

18.9.

Noc byla super, byla tam skvela postel. Po probuzeni jsme sli se Stepanem jeste do aquaparku a potom jsme sli vyklidit pokoj a vyrazili jsme vsichni smer letiste. Stepan odlital do Prahy. A my pokracujeme bohuzel dal bez nej. Jeste jsme se zdrzeli chvili ve Vegas, nejdriv jsme navstivili hromadnou pradelnu,kde jsme si nechali vyprat obleceni a pak jsme sli navstivit Premium Outlet,kde jsem si nakoupila par veci. No a po nakupech uz jsme jeli pryc z Vegas a asi po dvou hodinach jizdy jsme dorazili k Death Valley. Na zapad slunce jsme se sli podivat na vyhlidku: Zabriskie point, kde teda bylo neskutecny vedro a neskutecnej vitr. A pak jsme se uz presunuli do kempu: Furnace Creek Campground. Kemp byl poloprazdnej s opet to bylo delane formou tak,ze se ma clovek zaregistrovat sam a i sam zaplatit do kasliku. Cena byla asi 16 dolaru. Ale zachody tady byly v tak spatnym stavu, ze jsme si rekli,ze nezaplatime. Ale co bylo sileny, tak to, ze i po zapadu slunce ve tme bylo asi 40 stupnu a vubec se nedalo venku existovat a ani ve stanu. Takze jsme dnes spali s polo odkrytym stanem a nakonec se to celkem dalo, jen bylo fakt sileny vedro. A poprve jsem spala pod urovni hladiny more.

19.9.

Ja rano vstala asi kolem 6 a cekala jsem az se vzbudej ostatni. Po zklizeni stanu jsme se jeli podivat na Bad lake do Death Valley, misto, ktery je 83 metru pod morem. Ocekavala jsem tam asi vetsi vedro nez bylo, ale mozna to bylo tim, ze jsme tam byli rano.

Prosli jsme se po tom ,,jezere,, kde z neho zbyla uz jen sul. Dale jsme po ceste udelali zastavku na pisecne duny, co byly hned u silnice. Potom už naše cesta směřovala k pohori Sequioa parku a tam jako první návštěvou byl info stanek a pani nami doporucila si udelat vylet k jezeru z Whitney Portal. Bylo to asi 5km k tomu jezeru. Vsude byly cedule: pozor na medvedy, tak jsem se pri tom vylete trosku bala a furt jsem vyhledavala medvedy😀. Jezero vypadalo pekne a pak jsme uz sli zpet k autu.

Dnes jsme se ubytovali v kempu Tuttle Creek Campground za 8 dolaru za noc. Kempy maji vazne celkem levny. Jen tu meli zavreny zachody, takze tentokrat i bez zachodu a sprchy, ale to asi ani nevadi. Udelali jsme si klasicky testoviny s omackou a sli jsme spat.

20.9

Rano klasika, zabalili jsme stan a vydali se na cestu do Yosemite parku. Cesta trvala neco kolem 3,5hodin. Zastavili jsme se tesne pred vjezdem do parku v jednom meste,kde jsme si dali burger k obedu a pak jsme si tam nasli,ze by tam meli byt sprchy,ale byly bohuzel zavreny. Naposled jsme se sprchovali v Las Vegas. Pak jsme uz prejeli do Yosemite parku a jeli jsme hledat volny kemp. Uprostred parku,kde jsme chteli bydlet,aby jsme to meli vse blizko (Camp 4),tak bylo plno a hlavne nam pani v infu rekla,ze tamv noci zmrzneme a doporucila kemp na druhy strane parku: Hodgdon camp. Prijeli jsme tam a pred vjezdem do kempu byl recepce na rezervaci. Opet jsme meli stesti a meli posledni dve volny mista. Chteli jsme zustat dve noci. Nakonec to bylo tak,ze nam nasel misto i na druhou noc,jen musime rano presunout stan na jiny misto. Stan jsme postavili a jeli jsme hned do Yosemite Village. Docela me znervoznuje fakt,jak tu vsude jsou cedule pozor medvedi a lvi. Cestou byl vyhled na skalu El Capitan a potom co jsme dojeli do Village,tak jsme se vypravili ke znamymu vodopadu: Yosemite waterfalls,ale bylo malo vody a tim padem byl ten vodopad dost slabej. Byla to asi 3km prochazka, mezitim se zatahlo a pak nemelo uz smysl nikam moc jezdit,tak jsme jeli do kempu si uvarit veceri a spat. Byla silena zima a noc byla predpoved asi -3 stupne, na to vazne nejsme pripraveni. V noci byl brutalni slejvak.

21.9.

Rano jsme se vzbudili do zimy a do rozmocenyho lesa. Chvili nam vubec trvalo nez jsme se vysoukali ze spacaku a pak nasnidali. Tyhle teploty uz nejsou moc dobry na stanovani. Dnes nas cekala tura. Vyrazili jsme po snidani a zaparkovali jsme auto u Swinging Bridge Picnic area. Nasledoval 9km vyslap do kopce na Glacier Point. Byla tedy pekna zima a na vrcholcich jsem videla snih. To jsem si rikala,ze to se mi snad jen muze zdat. Slapali jsme do kopce a najednou pred nami na cestu skocil malej lvicek, docela jsem koukala, protoze nam bylo receno, ze videt lva ve volny prirode je zazrak a ze spis uvidime medveda. Husty! Kdyz jsme se blizili k vrcholu, tak zacalo snezit. Nastesti na vrcholu byla nejaka chata a tak jsme se tam sli schovat,bylo tam celkem dost lidi, jelikoz se tam da vyjet autem. Ale pesky to je sice narocnejsi, ale ten vyhled si clovek uzije vic. Kdyz prestalo snezit, tak jsme se sli podivat na vyhlidku na Half Dome. A i kdyz jsme videli,jak je zatazeno, rozhodli jsem se pokracovat dal v ceste. Nekdo prisel s tim,ze se vratime tou stejnou cestou, ale to mi prislo jako nesmysl,kdyz jsme uz skoro v pulce naseho vyletu (nebyli jsme). Pokracovali jsme cestou: Panorama Trail, ktery vedl pres Nevada Falls a Vernal Falls. Jenze cestou se to zacalo zatahovat z obou stran ,ale nezbyvalo nam nic jinyho nez jit dal. Pousteli jsme si hudbu,aby jsme odstrasili medvedy a pak zacalo trosku snezit. Kdyz jsme konecne byli kousek od prvniho vodopadu,tak zacala do toho vseho jeste bourka a muzu rict,ze v tu dobu mi byli medvedi jedno,jelikoz jsme byli v horach na skale,kde nebyli ani stromy a videla jsem blesky,jak jsou blizko nas. Do toho pak zacali jeste snehovy kroupy. No jako zazitek ..v tu dobu pro me hrozny! Prala sem si byt uz dole. Nastesti to do pul hodky preslo a pak uz trosku jen prselo. Vernal Falls byl peknej a vice mene uz jen kousek od konce,kde jezdi shutlle bus,takze kdyz by nekdo nekdo nechtel jit tento polookruh 32km,tak se da na Glacier point bud vyjet autem a nebo vyjit tam a zas sejit a vodopady dat druhy den od shuttle busu (to je tak na hodinku,pokud by se slo i na ten druhej,tak spis dve hodiny). Dojeli jsme shuttlem a uz byla tma a zacalo priserne jeste prset,takze jsme byli totalne mokry a zmrzly. Cestou jsme se zastavili jeste v nejakym kempu s chatickama,kde meli sprchy a byly zdarma. Tak jsme se konecne od Las Vegas osprchovali. Pak uz jsme se zachumlali do spacaku a sli spat.

22.9.

V noci opet zima, ale uz jsme si zvykli. Rano byla modra obloha a my jsme vyrazili na prochazku na Mirror lake (opet jsme tam dojeli shuttle busem a od zastavky to bylo asi 2km k tomu jezeru, ale da se to prodlouzit a jit kolem dokola, ale my nemeli tolik casu). A posledni nase zastavka v Yosemite parku byla Tunel view, kde byl vyhled jak na El Capitan, tak i na Half Dome, ale jelikoz se tam da dojet autem,tak tam byla zas hromada cinanu, takze ten nas brutalni vyslap byl lepsi,jelikoz jsme tam byli sami. No a pak jsme se uz vydali na nase posledni misto toho vyletu a to San Francisco. Cestou jsme udelali jeste nejaky nakuoy v Dress for Less. Meli jsme vyhlidnuty kemp u mostu: Kirby Cove Campground. Nemeli jsme nic rezervovanyho a mysleli jsme si,ze to udelame jako vzdy, ale tady to nebylo mozne. Byl to statni kemp a mel hlavne jen 4 mista a ty byly pul roku dopredu rezervovany. A bohuzel i v okoli podel pobrezi to bylo uplne stejny. Bylo uz docela pozde a tak jsme si rikali, ze to postavime mimo kemp, ale jel pak kolem ranger, tak jeste, ze jsme to nerozlozili, protoze by to byla asi dost velka pokuta. Jen jsme se ho zeptali,kde se muzem ubytovat. No moc nam neporadil. Na mape jsem nasla Pantoll kemp (byl tedy asi 40min. od vjezdu na Golden Gate Bridge.Ale nedalo se nic delat, nebyla jina moznost a ani tohle jsme nemeli jist. Cestou na silnici jsme malem srazili myvala. V kempu uz zadnej ranger nastesti nebyl a tak jsme se v klidu ubytovali a sli spat.

23.9

Nas plan byl vstat pred 7 a dojit na recepci,protoze tam psali, ze do 7 je parkovani v arealu ok,ale po 7 se muze dostat pokuta. No ale nevzbudili jsme se. Vstali jsme lehce po 7 a asi v 7:30 prijeli rangeři. Nikdo si nas nevsimal a i kdyz jsme chteli zaplatit, tak i presto. No tak jsme zabalili stan a jeli jsme pryc. Dnes nas cekala navsteva San Francisca. Jako prvni jsme smerovalo do China Town, no jak to popsat, proste Cina. Ale meli tam levny jidlo, tak jsme zasli za dva dolary na nudle. Rozhodli jsme se popojizdet autem, prislo nam to lepsi. Cely by jsme to neusli a jezdit mhd by bylo asi drazsi. Dalsi zastavkou bylo pobrezi u pristavu. Byl tam vyhled na Alcatraz a na jednom molu se valeli lachtani. Jde to poznat na jakym - je tam nejvic lidi. Nasledoval Golden Gate Park, ale nejdriv jsme sli na plaz u toho parku. Tam jsme si sedli a relaxovali na plazi. Park byl dost podobny treba Stromovce, tak jsme se tam dlouho nezdrzeli a popojeli jsme na vyhled na cele San Francisco a to na Twin Peaks.

Da se tam vyjet autem, je tam parkoviste. Potom uz jsme chteli se venovat vyhlidkam na most (Golden Gte Bridge). Hledali jsme ten spravny pohled. Nejdrive jsme zastavili u plaze Crissy Field, ale jelikoz slunce zapadalo,tak to nebyl dobry vyhled na most (bylo to proti slunicku) a celkove nas ten vyhled neuspokojil. Zkusili jsme vyhlidku Golden Gate Welcome Centre, no ale byla to asi chyba. Byly tam zastupy cinskych turistu, asi tri autobusy. Vyhled peknej, ale ty lidi. Jko rychlou zastavku proc ne, ale plati se tam za parkoviste, tak jsme se vystridali v aute, aby jsme neplatili. Objeli jsme most z druhy strany a dojeli jsme na plaz Baker Beach. Tam ten vyhled s oceanem a skalama v mori byl peknej. Pockali jsme do zapadu slunce a pak jsme most prejeli na druhou stranu (od mesta,tam kde mame kemp). Jo za kazdy prejezd smer do centra se plati 7 dolaru. Z mesta se neplati nic. Funguje to online, fyzicky se neplati nic. Nam to nauctuje to autopujcovna a navic jsme to meli jen za 4 dolary, protoze nase auto melo nejakou znamku. Na druhy strane mosru jsme zastavili jeste na dvou vyhlidlach a pak jsme uz jeli zpet do toho stejnyho kempu (jelikoz jsme uz vedeli, jak to tam chodi a nechteli jsme platit).

24.9.

Náš poslední den. Opět byl ranní odjezd a tak jsme přemýšleli co podnikneme. Adam chtěl ještě do čínské čtvrti a pak jsme se už jen poflakovali u pláže a pomalu jsme jeli vrátit auto na letiště. Vše proběhlo v klidu a bez problémů a my bez zpoždění odletěli z USA.